Haalt retail 2030? Tuurlijk! Alleen zal de klantreis tegen die tijd – alle digitalisering ten spijt – langer zijn dan ooit. Dat betekent meer mogelijkheden, maar ook meer inspanningen om klanten je winkel in te trekken. Extra puntje van aandacht, wil je als retailer in 2030 succesvol zijn, dan zul je in 2018 al stevig aan de bak moeten. Zo voorspelt het nieuwste trendonderzoek van brancheorganisatie INretail door Q&A. Retailspotter zet de 12 shifts voor de komende 12 jaar graag even voor je op een rij. Met alvast de beste wensen voor 2030!
Shifts voor de verandering, daar houden we van bij Retailspotter
Eigenlijk zou INretail pas in 2020 (net als in 2010) weer een grootscheeps onderzoek naar de toekomst van retail doen. De veranderingen op dit gebied (of shifts, zoals INretail ze liever noemt) dienden zich echter zo snel aan, dat wachten geen optie meer was. En de toekomst mag veel onzekerheid kennen, één ding is volgens de onderzoekers zeker, de weg naar succesvol retailen in 2030 loopt langs drie hoofdwegen: bewustwording, empowerment en digitalisering. Dat je het weet. Shift je even mee?
Bewustwording: we willen alles weten
Shift 1: van besteden naar bijdragen
Het waarom van het kopen wordt belangrijker dan het product zelf. Bijna 60% van de ondervraagde consumenten vindt het belangrijk dat winkels transparant zijn over productie en herkomst. Bijna de helft zegt niet te kopen bij winkels waarvan bekend is dat zij slecht omgaan met milieu of personeel.
Shift 2: van wegwerpen naar doorgeven
De wegwerpmaatschappij kan inpakken. 65% Van de consumenten koopt nu al tweedehands producten. 45% Is voorstander van het heffen van statiegeld op meer producten. Afval is de nieuwe grondstof. Vooral retailers in non-food kunnen hierop inspelen.
Shift 3: van bezit naar gebruik
We gaan van het verkopen van producten naar het verkopen van contracten. 44% Van de jongere consumenten (18 tot 29 jaar) staat open voor het leasen van producten. 62% Staat positief tegenover refurbished producten. Je koopt geen product meer, je koopt wat het product betekent (geen bed meer, maar nachtrust). Onderhoud van product en relatie wordt het belangrijkst.
Shift 4: van transactie naar attractie
In 2030 zullen fysieke winkels steeds meer de rol van showroom en playroom vervullen. Personeel richt zich daarbij meer op betrokkenheid dan op verkoop. 42% Van de winkelmedewerkers zegt zich te willen ontwikkelen in het begeleiden van klanten bij het maken van de juiste keuze.
Empowerment: we beslissen alles zelf
Shift 5: van timeslot naar timefit
Retail vindt plaats binnen timeslots. Methoden om dat te omzeilen kunnen nog niet op heel veel applaus rekenen. Slechts 17% staat nu open voor bezorging door een robot. Desalnietemin zijn we op weg naar timefits: bezorging zoals het de klant past. Denk aan bezorgers die je huis kunnen binnenkomen, een pakje afleveren en weer vertrekken.
Shift 6: van eindgebruiker naar vormgever
De rol van klanten in het productieproces wordt steeds groter. 45% Van de consumenten vindt het kunnen personaliseren van toegevoegde waarde bij woonproducten. Maatwerk wordt een wezenlijk issue.
Shift 7: van massacommunicatie naar micromomenten
Een nieuwe volksziekte dreigt: infobesitas. Consumenten krijgen eindeloos veel digitale prikkels. Prikkel ze niet murw. Deel alleen relevante informatie op het juiste moment. 51% Van de consumenten zegt regelmatig irrelevante e-mails te ontvangen. 81% Is bereid gegevens te delen, zolang daar maar iets tegenover staat. Maak gebruik van die bereidheid. Weet wanneer je wat het best kunt zenden en vragen. Benut de eindeloze technologische mogelijkheden.
Digitalisering: technologie is onze grootste vriend
Shift 8: van check-out naar check-in
Anno 2018 beëindigt de klant zijn bezoek aan je winkel nog met een transactie bij de kassa. Voor 2030 voorspelt INretail een kassaloze wereld waarin niet de check-out maar de check-in het belangrijkst is. Denk aan klanten die bij binnenkomst direct worden herkend en met perfect gepersonaliseerd advies kunnen worden geholpen.
Shift 9: van social networks naar social commerce
In 2010 was het nog onvoorspelbaar (zeg maar onvoorstelbaar) dat consumenten via sociale platforms producten zouden kopen. Inmiddels gebeurt dat volop. Video’s van influencers winnen enorm aan belang. We gaan van mobile-first naar video-first.
Shift 10: van aankoop naar algoritme
Algoritmes zijn de trends voorbij en gaan voorspellen wat klanten écht willen hebben. Slimme technieken in ons eigen huis gaan daar op grote schaal bij helpen. Wij moeten er alleen nog even van overtuigd worden dat dit een goede zaak is. Zo staat op dit moment slechts 16% van de ondervraagde 18- tot 29-jarigen open voor een door stylisten samengestelde kledingbox.
Shift 11: van keyboard naar sensory interface
Het toetsenbord is de draaischijftelefoon van de toekomst – hallo millennial, weet jij nog wat een draaischijftelefoon is? Keyboards verhuizen naar de musea. Alles zal in 2030 via stembesturing gaan. Wat dat betekent voor ons schrijf- c.q. typvermogen voorspelt INretail niet.
Shift 12: van winkels naar ecosystemen
De laatste grote verandering in het retaillandschap op weg naar 2030 betreft de explosief toenemende rol van onlineplatforms. Succesvolle retailers opereren daar waar de meeste traffic is en die plaatsen bevinden zich over twaalf jaar ongetwijfeld meer dan ooit online.
Meer weten
Check hier alle details, achtergronden en toelichtingen bij het door Q&A uitgevoerde INretail-onderzoek Retail richting 2030.