Leuk hoor, online shoppen, maar als we echt willen uitpakken, zoals voor de feestdagen, dan gaan we weer gewoon naar de fysieke winkel. En niet zo’n klein beetje ook! Daarbij zijn we in Nederland drie keer zo gevoelig als andere Europeanen voor kerstversiering en andere sfeerverhogende winkelelementen. Zo blijkt uit The holiday customer journey – Deloitte Christmas Survey 2017, het decemberinkopenvooronderzoek onder meer dan 8.000 consumenten in tien landen.
Deloitte licht het zelf even toe: “Het is opmerkelijk om te zien dat we in de feestmaanden meer voorkeur geven aan de fysieke winkel ten opzichte van de rest van het jaar. Een belangrijke reden hiervoor ligt in de winkelbeleving. Van de Nederlandse consumenten verwacht een derde dat retailers investeren in winkeldecoratie om de winkelbeleving tijdens de decembermaand te verbeteren. In de rest van Europa ligt dit percentage veel lager.” Leuk hoor, online shoppen, maar als we echt willen uitpakken, zoals voor de feestdagen, dan gaan we weer gewoon naar de fysieke winkel. En niet zo’n klein beetje ook! Daarbij zijn we in Nederland drie keer zo gevoelig als andere Europeanen voor kerstversiering en andere sfeerverhogende winkelelementen. Zo blijkt uit The holiday customer journey – Deloitte Christmas Survey 2017, het decemberinkopenvooronderzoek onder meer dan 8.000 consumenten in tien landen.
Chocola en boeken op 1
Nederlanders zijn bovengemiddeld positief over de economische situatie. “We” denken daarom ook iets meer uit te geven aan de feestdagen dan in 2016. Bovenaan de verlanglijstjes staan chocola en boeken. Op nummer drie staat voor mannen eten en drinken en voor vrouwen cosmetica en parfum.
We krijgen veel van wat we vragen
Fijn voor ons allen is dat we uit het onderzoek mogen afleiden dat we zeven van de tien producten op onze verlanglijstjes ook daadwerkelijk krijgen (of kopen, voor wie niet meer in Sinterklaas of de kerstman gelooft). Voor onze jonge kinderen kopen we dit jaar vooral constructiespeelgoed, bordspellen en puzzels. Tieners kunnen alvast uitkijken naar de nieuwste videogames en … veel chocola!
Inspiratie shoppen
Een hoofdreden om naar fysieke winkels te gaan is het opdoen van inspiratie. Vervolgens koopt bijna driekwart van de consumenten de decembercadeaus ook in een fysieke winkel. Bijna de helft winkelt ook online. Speciaalzaken en traditionele lokale winkels kunnen op extra veel klandizie rekenen.
Bezorgen mag wat kosten
De belangrijkste reden om online te winkelen is de thuisbezorging. Voor levering op de dag van bestelling is de helft van de Nederlandse consumenten in december bereid gemiddeld € 7,- bezorgkosten te betalen. Tegenover € 4,- gedurende de rest van het jaar. Twintigers zijn veel meer bereid te betalen dan 55-plussers.
En/en heeft de toekomst
Voordat we nu online te veel terzijde schuiven is het goed ons te realiseren hoeveel ook fysiek winkelen online gevoed wordt. Bijna een derde van de aankopen in de winkel wordt voorafgegaan door online inspiratie opdoen. De toekomst in shoppen ligt dan ook niet in of/of, maar in en/en, of omnichannel zo je wilt.
Check hier het hele onderzoek.