Waarom retailers, producenten en consumenten de donut omarmen

3 mei 2018 | Trends & Nieuws

Denk jij bij een donut als eerste aan een mierzoet baksel met een raadselachtig gat in het midden? Think again! Met dank aan de Britse visionair Kate Raworth zou de gedachte aan een donut nu als eerste het beeld van een betere wereld moeten oproepen. Waar alles perfect rond gaat. Waar eindeloze groei niet langer het doel is. Waar het leven voor alle partijen zoet is. Vandaar dat steeds meer retailers, producenten en consumenten dit donuteconomie gedoopte model omarmen.

Zonder dreigend te willen overkomen is de econoom Raworth duidelijk over de toekomst als we niks veranderen: ”Veel retailers zien groei als het enige model dat werkt. Maar als iets altijd maar groter wordt, vernietigt het zichzelf.”

Verder niks aan het handje hoor, maar voor de zekerheid hebben we haar 7 meest behartenswaardige uitspraken én haar 7 noodzakelijke gamechangers even voor je op een rij gezet. Donut erbij en de toekomst lacht je weer helemaal tegemoet.

Donutdenken in 7 quotes

  1. ‘Of het nu Amazonewoud of een kind is, alles groeit tot het zijn juiste formaat bereikt heeft.’
  2. ‘Op een bepaald punt is iets volgroeid en komt het tot rijping.’
  3. ‘Ik pleit niet voor krimp, ik pleit voor bloei, min of meer constant, met kleine ups en downs in plaats van oneindige groei.’
  4. ‘In het donutmodel beweegt al ons economisch handelen zich tussen de sociale ondergrens (het gat in midden) en het ecologisch plafond (de buitenrand).’
  5. ‘Veel bedrijven hebben last van zakelijke schizofrenie: ze willen wel hervormen, maar zitten gevangen in een eigendomsmodel dat oneindige groei verlangt voor financiële doeleinden.’
  6. ‘Sociaal en duurzaam ondernemen kan niet zonder wetgeving; alleen regulering kan de basiseigenschappen van producten veranderen.’
  7. ‘Ik zie een precompetitief model waarbij een pool van productiematerialen voor iedereen beschikbaar is; alles volgens wettelijk vastgelegde standaarden, zoals bij het elektriciteitssysteem.’

Naar een donuteconomie in 7 stappen

1. Change the goal: van oneindige groei naar perfecte balans.

2. Tell a new story: van autonome markt naar een economie ingebed in maatschappij en natuur.

3. Nurture human nature: van rationele homo economicus naar sociale homo adapticus.

4. Get savvy with systems: van laissez-faire naar (beter) begrip van een complexe wereld.

5. Design to distribute: van zelfregulering naar herverdeling.

6. Create to regenerate : van winnaars in wegwerpen naar helden van hergebruik.

7. Be agnostic about growth: van groeiverslaving naar waardenverwezenlijking waarbij groei net zo goed wel als niet kan optreden.

Meer weten? Check Kate’s website.

Deel deze post