Een kijkje nemen in het brein van je klant. We zouden het allemaal wel willen. Als retailer ben je continu bezig om het beslismoment van de consument te beïnvloeden. Dit is helaas makkelijker gezegd dan gedaan, want het consumentenbrein wordt 90% van de tijd door het onderbewuste aangestuurd. Om dit in kaart te brengen zijn er meerdere technieken toe te passen.
Een van deze methoden is eye tracking. Met de weerkaatsing van infraroodstraling in het oog, wordt er gemeten waar de consument naar kijkt. Aan de hand van deze metingen wordt geanalyseerd wat de consument in één blik opvalt. Vervolgens worden de geanalyseerde resultaten gebruikt om bijvoorbeeld reclamecampagnes en verpakkingen te optimaliseren.
Een andere methode is EEG. Een hersenscan die met behulp van een soort badmuts en elektronen de elektrische activiteit van de hersenen meet. Zo kunnen emoties als blijdschap, frustratie en betrokkenheid van een consument uitgelezen worden.
EEG kan bijvoorbeeld worden ingezet voor usabilitytests. Met behulp van een speciaal algoritme kan worden uitgestippeld wat het brein denkt. Dit brengt het onderbewuste in kaart. Het bewuste kan dan weer inzichtelijk gemaakt worden door een vragenlijst bijvoorbeeld.
MRI gaat nog een stapje verder dan een EEG. Een MRI maakt namelijk een filmpje van de hersenactiviteit. Met dit filmpje wordt er gekeken naar positieve en negatieve beleving, maar ook naar betrokkenheid en effectiviteit. Hiermee kan je bijvoorbeeld testen of je bedrijfsnaam goed bij de doelgroep valt.
Kortom, vele manieren om de schat van het onderbewuste in kaart te brengen.