Gespot voor jou, trend 2: Begin bij jezelf

26 april 2017 | Innovatie, Trends & Nieuws

Betekenisvol ondernemen komt steeds meer voor onder ondernemers. We zagen het al eerder: grote ondernemingen die iets terug doen voor de wereld. MVO heette dat toen nog. Tegenwoordig zie je dat er hele bedrijven worden opgericht rond deze filosofie. It’s in their DNA.

Bijna elke ondernemer lijkt een steentje bij te willen dragen aan het verbeteren van de aardbol. En dat is helemaal niet zo frappant. Wij consumenten zijn steeds bewuster geworden van onze omgeving. Bedrijven die deze filosofie delen zijn steeds succesvoller aan het worden. Neem bijvoorbeeld een Peerby of Snappcar. Twee bedrijven die zijn opgericht vanuit dit denkgoed.

Maar wat is dat betekenisvol ondernemen nou eigenlijk? En kan jij dat als retailer ook? Het betekenisvol ondernemen is niets anders dan inhoud geven aan dat wat je doet. Het creëren van een maatschappelijke meerwaarde staat hierbij gelijk aan het ondernemen ansich.

Neem bijvoorbeeld het stimuleren van de deeleconomie zoals Peerby en Snappcar dit doen. Beide bedrijven brengen de productie-uitstoot terug, Peerby van onder andere klus- en verhuismateriaal. En Snappcar van auto’s. Een zeer letterlijke manier van de wereld verbeteren kun je wel zeggen. Ook brengen beide bedrijven de buurt samen door het ‘maak gebruik van de spullen van je buren’ principe.

Natuurlijk, er zijn ook andere manieren van betekenisvol ondernemen. ‘Verbeter de wereld begin bij jezelf‘ geldt niet alleen voor consumenten, maar ook voor ondernemingen. Als retailer kan je veel betekenen voor je omgeving. De key is om het lokaal aan te pakken. Dit kan bijvoorbeeld door het aannemen van reïntegreerders en ze een kans op de arbeidsmarkt te bieden. Het Rotterdamse Heilige Boontjes is hier een mooi voorbeeld van. Of wat dacht je van Granny’s Finest? Zij bestrijden eenzaamheid onder ouderen door breiclubjes te organiseren. Met de verkoop van de gebreide mutsen en sjaals worden dezelfde clubjes in stand gehouden. En ondertussen verdienen de ondernemers er ook nog wat aan.

Belangrijk is wel, sta achter je initiatief. Want, nepintenties? Daar prikt de kritische consument zo door heen.

Deel deze post