Gespot voor jou, trend 3: Het brein 2.0

16 mei 2017 | Innovatie, Trends & Nieuws

De nieuwe manier van denken. We hebben het natuurlijk over Artificial Intelligence (AI). Iets waar we allemaal wel van gehoord hebben en wat we in ons dagelijks leven, vaak onbewust, gebruiken.

Wat is Artificial Intelligence eigenlijk? Het is een techniek die reageert op de prikkels van de omgeving en die door algoritmes, patronen en data zelf beslissingen kan nemen. Zelflerend om continu te verbeteren. Het brein 2.0 kun je het ook wel noemen.

De bekendere voorbeelden zijn Google Assistent, Siri van Apple en de zelfrijdende auto van Tesla. Verschillende toepassingen waar we massaal gebruik van maken of gaan maken.

Hoe zetten retailers deze trend nu eigenlijk in? Mediamarkt gebruikt AI voor hun chatbots zowel online als in de winkel, om zo klantcontact te verbeteren. Hierdoor wordt er snel en efficiënt ingespeeld op de customer journey.

ING zet AI in om het gedrag van spaarders in beeld te brengen. Als er sprake is van een duidelijk patroon dan kan AI het spaargedrag voorspellen. De bank kan hier vervolgens op inspelen door het geven van spaaradvies bij rentewijzigingen.

Maar ook een merk als Knorr experimenteert met de mogelijkheden. Zo probeert Knorr consumenten in opkomende landen als India te bereiken met chef-kok Wendy. Een AI-chef die met receptideeën komt op basis van producten die de consument in huis heeft. De consument stuurt een SMS met de producten in de koelkast en ontvangt vervolgens een recept. Alle verzamelde kennis wordt geanalyseerd en als inspiratie gebruikt voor nieuwe gerechten. Een goed voorbeeld waarbij AI wordt ingezet voor het verzamelen van consumenteninformatie om een beter product/service te kunnen leveren.

Kortom, Artificial Intelligence kan gebruikt worden om bedrijfsprocessen te verbeteren maar ook om consumenten een top service te bieden. En het mooie is dat dit allemaal gedaan wordt met een menselijke touch.

Deel deze post